nedeľa 22. septembra 2013

Why Denmark?

Už som v Dánsku skoro šesť týždňov. Verili by ste tomu? Ani ja nie. Moje doterajšie dojmy? Len tie najlepšie. Každému odporúčam stráviť v Dánsku aspoň jeden mesiac života. Alebo čo je ešte lepšie, celé dva, tri, štyri, päť rokov štúdia. Štúdium v Dánsku je totiž zadarmo a ak máte toľko šťastia, že ste dánsky študent alebo zahraničná osoba, ktorá si nájde prácu aspoň na 15 hodín týždenne (a bude mať ešte trochu viac šťastia), dánska vláda vám na tento neľahký životný údel prispeje. Približne 600 eur mesačne. Okrem toho tu neplatíte za zdravotnú starostlivosť, hodinová mzda je minimálne 13 eur a Dáni sú najšťastnejší národ na svete. Ďalšie otázky? Teraz sa pravdepodobne všetci pýtate, ako som sa sem vlastne dostala, aké boli požiadavky a "prijímačky". 
Porozprávam vám o mojom obore, pretože informácie o tom, ako sa dostať sem, ovládam. Išla som cez jednu slovenskú agentúru, aby som si uľahčila život (nerobte to, mala som dve práce a chcela som len, aby niekto vybavil papierovačky za mňa. Zabudla som, kde som a dopadlo to tak, že agentúra nekomunikovala, poskytovala mi nesprávne informácie a zlé termíny. Radšej sa pýtajte mňa ako vrážať peniaze do agentúry). V podstate som potrebovala maturitné vysvedčenie (preložené do angličtiny), dobrú znalosť angličtiny (ideálne je, ak to o sebe nielen viete, ale máte to aj potvrdené na papieri), vyplnené formuláre. Písala som aj motivačný list a zháňala aj odporúčanie na moju osobu od učiteľa zo strednej školy, ale osobne si myslím, že tieto papiere nikdy nedorazili, kam mali. Nepodstatné. 
Mala som možnosť prihlásiť sa na tri obory, vybrala som si Purchasing management (ktorý nakoniec aj študujem) a Branding and marketing, oba na našej škole a program s názvom Value Chain Management na inej univerzite. Tam som nerobila nijaké prijímačkové úlohy a bola som tam prijatá, takže asi ich len na diaľku oslnila moja osobnosť. Mňa ale najviac zaujímal Purchasing Management.
A ako som dospela k nemu? Hm. Na mojej škole bolo 5 oborov, v podstate som hneď vylúčila fashion design a pattern design, lebo neviem kresliť. Prečítala som si nejaké základné info, čo môžem robiť, okrem toho ku všetkým oborom boli na internete prijímačkové úlohy (assignments), ktoré bolo treba vypracovať do dátumu skončenia prihlásenia (15. marca). Pozrela som si teda všetky úlohy, lebo všetky boli voľne dostupné a aj na základe tých som zhodnotila, že pre mňa asi najideálnejší by bol purchasing management, ktorý má čo do činenia s módou, ale zároveň pri tom treba cestovať a kalkulovať (a kým som mala na strednej matematiku, tak mi išla, funny fact: dokonca som z nej maturovala na jednotku, aj keď sa obávam, že dnes si už nič nepamätám :). Chcela som využiť aj šancu vybrať si druhú, záložnú možnosť a páčil sa mi branding a marketing. Na oba tieto obory som vypracovala spomínaný assignment. Môj vyvolený obor, purchasing management, sa ma pýtal:
What is a good purchaser, and why will you be a good purchaser within the fashion and lifestyle business? (čiže kto je dobrý nákupca a prečo práve ja by som ním bola) Dostala som zoznam kvalít a vlastností, z ktorých som mala vybrať 3 a vysvetliť, prečo purchaser potrebuje práve tieto a potom vysvetliť, prečo práve ja mám tieto 3 vlastnosti (vybrala som zmysel pre obchod, zvedavosť a chuť cestovať po svete) a k tomu som mala vymyslieť 2 ďalšie vlastnosti a vysvetliť, prečo práve tieto (vymyslela som nasledovanie svojich inštinktov a veriť svojmu vlastnému úsudku a vkusu).
Keďže som bola nerozhodná a chcela som mať istotu, vypracovala som aj úlohy na branding, kde boli tri otázky:
V prvej som mala vysvetliť, aké sú podľa mňa hlavné rozdiely medzi branding a marketing. Druhá znela: The consumer has changed and this should be reflected in the marketing used by companies. It has often beed said that consumer needs, expectations and purchasing behavior have changed. Point to the areas where you believe that consumer behaviour has changed and describe how should change(s) should be reflected in a companys marketing (opísať zmeny v správaní zákazníkov, v ktorej oblasti sa zmenil a opísať, ako by mali byť tieto zmeny vzaté do úvahy pri marketingu spoločnosti). Tretia otázka: Celebrity branding (form of branding where celebrities use their status to market a product, a service or a good cause) may add value to a company's brand. However, it may also ruin a company's brand. Discuss the statement above and give examples to substantiate your argumentation (ako známe osobnosti môžu spoločnosti pridať kredit, ale zároveň ho aj zničiť, mala som sa nad tým zamyslieť a podporiť moju úvahu názornými ukážkami).

pants Forever 21 | sweater from New York | shoes ALDO | bag Marks & Spencer | earrings ALDO

O mojom drahom purchasing-u vám toho zatiaľ veľa nepoviem. Mala som len jednu hodinu - a bola úžasná. Ale tak to tu zatiaľ chodí, v prvom semestri z každého rožka troška, niekedy priveľa informácií na moju malú hlávku. V purchasingu sme zatiaľ iba preberali príklady niektorých firiem a ich spôsob výroby (všetko od toho, ako designujú, akú majú logistiku, kde im veci pripravujú, kde farbia látky, kto im to šije, balí, aká je distibúcia). Aký je proces, kým sa výrobok dostane od dodávateľov materiálov k zákazníkom. Okrem toho som už mala napríklad hodiny managementu (to asi nebude môj obľúbený predmet), zábavné prednášky o vláknach a pletení, predmet zvaný global communication, ktorý je celý o tom, aký obraz o sebe poskytujete svetu a že už od malého začiatku každý z nás buduje svoju osobnú značku - aj vy. Lebo do osobnej značky sa rátajú napríklad aj vaše informácie alebo fotografie na FB. Tak som hneď utekala a trochu upravila svoj profil na LinkedIn (lebo okrem iného to bola jedna z mojich domácich úloh). A potom ďalší z mojich favoritov, design. Čo by bol úžasný predmet. Pretože sme si mali vymyslieť cieľovú skupinu, pekne ju vykresliť (obrázkami a kľúčovými slovami), vytvoriť tzv. boards, napríklad mood board, ktorá zobrazuje, akú náladu vystihujú odevy a modely pre moju vyvolenú cieľovku alebo product board, kde budú obrázky výrobkov vhodných pre členovej mojej cieľovej skupiny. Čo by ani nebol problém. Listovať časopismi a robiť koláže na vysokej škole, môže byť. Skôr mám problém s náčrtom a dizajnom sukne, nohavíc či košele pre moju cieľovku. A to nielen hocijaké. Musia sedieť čísla, tvary, detaily. Mamma mia. Keď budem hotová, môžem vám moje dizajny ukázať. Nech sa zasmejete a zvýšite si sebavedomie :)


13 komentárov:

  1. Ahoj, prosim ta, ty uz mas jednu VS za sebou, ci toto je tvoja prva? Budes studovat dalsich 5 rokov? Ale fascinuje ma, ze na take nieco ako nakupca treba vysku, respektive, ze sa to da studovat. Co uz nevymyslia...

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Už mám jednu za sebou, v novembri som mala štátnice. Moje momentálne štúdium je zatiaľ na dva roky, dá sa predĺžiť potom na ďalší rok a pol. Nerozumiem asi pojmu "čo už nevymyslia" , dnes už sa dá predsa študovať všetko :) a pokiaľ ide o nákupca, neviem, či si úplne rozumieme, nebudem nakupovať šaty do obchoďákov, ide o nákup pred vytvorením oblečenia, ide skôr o celý proces dodávania - nájsť kvalitné látky za kvalitné ceny, zistiť, čo sa odkiaľ oplatí objednať, kúpiť, cestovať, zjednávať ceny, riešiť dizajn, pritom dodržať koncept firmy a ich hodnoty. Je to kompletný proces, nemala som k tomu ešte veľa hodín, ale rada o tom poviem viac, keď budem sama vedieť :) myslím si, že je to celkom užitočné , pokiaľ človek nechce tričko za sto eur ktoré sa mu po prvom nosení rozpadne :D

      Odstrániť
  2. Baši, ja Ti taaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaakto veľmi závidím. (V dobrom, samozrejme)

    OdpovedaťOdstrániť
  3. ako o tom pises, napada mi len jedna vec. chcem ist do Danska! :) moc a moc :) pis nam o nom stale!

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem , snažím sa úprimne, ale je pravda, že sa mi tu naozaj veľmi páči :)) ďakujem, budem ;)

      Odstrániť
  4. Nielen milá a ružová, ale ešte aj taká šikovná! Bashik, fandím ti:-). Ale neverím ti, že nevieš kresliť. To si len taká skromná! ♡ ;-) A s tou jednotkou z matiky si ma dostala. Prečo som len na strednej nesedela vedľa teba!? Tie moje známky z písomiek mohli vyzerať inak. Teda, ak by si dala opísať... :P

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ooo, ďakujem ďakujem :-* Jaaj, bodaj by si mala pravdu. Ale hovorím, poskytnem rada nejaké moje náčrty a dizajny, určite sa pobavíš ;) Jasne, že dala, ja som predsa starý dobrák! A za čokoládový úplatok by som ti to aj sama vypočítala :D

      Odstrániť
  5. toto mi tak strašne pomohlo, tiež totiž rozmýšľam nad Dánskom :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. To som rada, keby si niečo chcela vedieť, kľudne ma e-mailuj :)

      Odstrániť
  6. je to veľmi zaujímavé a myslím, že si vyštudujem asi 4 školy, alebo obory, alebo ja neviem. Lebo v zahraničí je veľa super možností. A máš pekné bodkované nohavice :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. No, napríklad na mojej škole sa dá buď 2 roky alebo 3,5 alebo k tým 3,5 ešte master :) takže možností je veľa, aj oborov, je z čoho vyberať, škola je zadaramo a naozaj neporovnateľná.. ;)
      Ďakujem, využívam posledné šance kedy si ich obliecť :)

      Odstrániť
  7. Ok,idem spracovať momentálne všetky info a novinky o tebe,s ktorých ma padla sánka a do zajtra ju budem asi dávať dokopy :D Momentálne sa zmôžem asi na toľko,že si bohovsky oblečená a kruto ti závidím tú kombináciu,lebo mne teda tá horčicová či co farba absolútne nepristane!
    To,ako ti závidím určitedokonalú angličtinu ti tu ani nejdem radšej písať,skončila by som v pekle :X :))

    OdpovedaťOdstrániť

Ďakujem za každý komentár ♡ (len z tých negatívnych som smutná :D